19 mei 2016

Naomi goes to: Budapest

Zoals je misschien wel hebt gezien/gelezen ben ik twee weken geleden (van 1 tot 7 mei) met mijn studievereniging Ergasia naar Boedapest geweest. In deze post (met heel veel foto's!) vertel ik dag voor dag wat ik gedaan heb en wat ik van deze week vond. Lees snel verder!

Dag 1 (maandag 2 mei)
Op zondag 1 mei vertrokken we om 20:00 uur met de bus vanaf het station in Groningen richting Boedapest. We hadden een lange reis van ruim 1400 kilometer voor de boeg. Rond vier uur 's nachts wisselden we van chauffeur ergens in Duitsland en vervolgden we onze reis. Na een ongelooflijke lange reis van ruim twintig uur waren we dan eindelijk bij het hostel waar we de week zouden doorbrengen. We wisten niet zo goed wat we zagen toen we door de poort de binnenplaats opliepen. Het was een soort hippie hostel, echt heel apart maar tegelijkertijd ook super gaaf.

Omdat ik echt super moe was na de lange reis plofte ik meteen op mijn bed neer. Even snel een powernap en toen door naar de pizzeria om te eten. Alles is zo ongelooflijk goedkoop! Om 20:00 uur was het tijd voor een pubcrawl. Twee mensen van het hostel lieten ons de tofste clubs van Boedapest zien. Ondanks de moeheid een super leuke avond.

Dag 2 (dinsdag 3 mei)
Dinsdag stond er om 10 uur 's ochtends een heerlijk ontbijt voor ons klaar. Met een gevulde maag gingen we met de hele groep op weg naar de Gellert Heuvel. Eenmaal bovenop de heuvel hadden we een prachtig uitzicht over Boedapest.
Het uitzicht vanaf de Gellert heuvel

Uitzicht op het parlementsgebouw
Na de klim hadden we afspraak bij de Nederlandse ambassade. Het was immers wel een studiereis ;) We namen de toeristische route naar beneden, wat een aantal prachtige uitzichten opleverde. Eenmaal bij de ambassade werden we ontvangen door de ambassadeur, die ons van alles vertelde over zijn geweldige baan. Na deze interessante middag, besloten we met de taxi terug naar het hostel te gaan. Omdat het hostel in het centrum lag, zijn we nog even de buurt gaan verkennen. Zo kwamen we terecht bij een super schattig winkeltje met allerlei lekkernijen en bij een soort steegje met alleen maar restaurantjes. Daarnaast vonden we een instagram-waardig cafeetje waar we nog even self made limonade dronken voordat we moe maar voldaan terugkeerden naar het hostel.
Ik kocht een cupcake bij dit super schattige winkeltje en het was echt goddelijk.

Het straatje met restaurantjes

Hoe instagram-waardig is dit cafeetje?

Self made lemonade

Dag 3 (woensdag 4 mei)
Halverwege de week alweer! De wekker ging super vroeg, want we moesten om 10 uur 's ochtends al bij champagnebedrijf Törley zijn. Aangezien dit zich helemaal aan de andere kant van de stad bevond, gingen we het avontuur genaamd Hongaars openbaar vervoer aan. Met een groep van 30 mensen (waarvan de helft nog halfdronken was van de nacht ervoor) vertrokken we naar het metrostation. Wonder boven wonder stapte iedereen in de goede metro en stapte ook iedereen bij de goede halte uit. Toen kwam de tweede uitdaging; de bus. Tot de dag van vandaag is het me nog steeds niet duidelijk hoe je een buskaartje moet kopen en aangezien bijna niemand Engels spreekt, konden we het ook niet vragen. Gevolg zonder kaartje de bus in. Op de een of andere manier is openbaar vervoer in het buitenland altijd ingewikkeld als het op betalen aankomt. Gelukkig zijn we zonder boete's, met de complete groep én op tijd aangekomen bij Törley. Hier kregen we een rondleiding door het museum en door de wijnkelder. De ochtend werd afgesloten met een champagneproeverij (heerlijk om 11 uur 's ochtends).
Wine heaven

Na de champagneproeverij gingen we weer terug naar het hostel om eventjes bij te komen. Even weer snel een powernap en daarna weer vol energie op pad. We besloten naar het grootste park van Boedapest gaan, wat ongeveer een half uur lopen was. Dit vond ik geen probleem, want zo zie je tenminste nog wat van de stad. Eenmaal bij het park aangekomen bleek het echt huge ass te zijn. Zo zitten er onder andere een badhuis, een dierentuin en een soort kasteel in het park. We hebben ongeveer een half uur door het park gelopen op zoek naar de dierentuin, maar we hebben hem helaas niet gevonden. We staakten onze zoektocht en liepen door naar het Heldenplein. Dit is een heel groot plein waar in het midden een super groot beeld staat, met aan weerszijden rijen met beelden van Hongaarse helden. Helaas begon het op dit moment te regenen, dus we zochten snel een cafeetje op om te schuilen en om even een heerlijke en goedkope cocktail te drinken.
Het Heldenplein

Dit mooie gebouw stond aan het heldenplein

Deze Sex On The Beach was echt heerlijk
Toen het eindelijk weer droog was, gingen de jongens weer terug naar het hostel omdat Kyri en ik wouden winkelen. We gingen naar de grootste winkelstraat van Boedapest en hebben flink wat huffies (de afkorting van de Hongaarse forint is HUF dus we noemden het huffies ;)) uitgegeven. Toen we eindelijk uitgeshopt waren, was het tijd om te eten. We besloten om terug te gaan naar het restaurant straatje die we op woensdag hadden ontdekt. We kozen uiteindelijk voor een super toffe sky bar waar we heerlijk hebben gedineerd met een prachtig uitzicht.

Dag 4 (donderdag 5 mei)
Alweer de laatste dag in Boedapest :( Op donderdag hadden we twee studiegerelateerde evenementen gepland. Als eerste brachten we een bezoek aan de Hungarian National Bank. Het gebouw was echt zo mooi! Ik mocht helaas geen foto's maken, dus ik kan het jullie jammer genoeg niet laten zien. Hier kregen we een korte presentatie over HR-gerelateerde dingen binnen de bank, gevolgd door een filmpje over de geschiedenis van de bank. Na de bank gingen we naar de Universiteit. Dat was in ieder geval de bedoeling. We hadden het verkeerde adres, dus we moesten eerst nog een half uur lopen. Het voordeel was wel dat we op deze manier over de kettingbrug konden lopen, wat wederom een prachtig uitzicht gaf.
De kettingbrug

Uitzicht vanaf de kettingbrug

Dit ziet er toch prachtig uit?
 Gelukkig kwamen we uiteindelijk toch nog bij de universiteit (wel een half uur te laat, maar oke). Hier kregen we een college over integriteit in organisaties wat echt heel erg interessant was! Na het college gingen we weer terug naar het hostel om alvast een beetje op te ruimen, zodat we dat vrijdagochtend niet meer hoefden te doen. Als laatste avondmaal besloten Kyri en ik naar Ket Szerecsen, aangezien we van meerder mensen gehoord hadden dat het eten daar echt heerlijk zou zijn. En heerlijk was het zeker! Ik heb de lekkerste pasta ooit gegeten! Na het leggen van een goede bodem was het tijd om de week af te sluiten met een feestje. We gingen met een groepje op stap en we hadden echt een te gekke avond!
De goddelijkste, heerlijkste pasta ever

Volgens mij is dit een kerk, maar ik vind het gewoon een mooi gebouw
Dag 5 (vrijdag 6 mei en zaterdag 7 mei)
Helaas alweer tijd om naar huis te gaan. Mijn koffer ingepakt, de laatste boodschapjes voor de lange busreis naar Nederland gedaan en alle souvenirs ingeslagen. Om 12:00 uur stond de bus voor ons klaar en de lange terugreis kon beginnen. Rond zeven uur 's ochtends waren we weer terug in Groningen. Ik was ontzettend moe, maar ik had het voor geen goud willen missen! Ik heb een geweldige week gehad. Budapest, I'll be back.

♥Naomi

1 opmerking:

1. Hej hej,

Super gaaf deze reis! En de dingen die jullie gedaan hebben zijn absoluut studie gerelateerd. I mean, voor studenten is alles studiegerelateerd, als je bedenkt wat de studenten in Budapest zelf allemaal zullen beleven ;)

De goede eetgelegenheden zijn gevonden zo te zien, jullie hebben er echt iets van gemaakt. Leuk over geschreven, keep it going!

~Me

BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...